چگونه وزن و سایز کم کنیم! How to reduce weight and size

چگونه وزن و سایز کم کنیم!

این روزها نه فقط خانمها که آقایان هم دنبال کم کردن وزن و سایز هستند. چون جدا از مساله زیبایی ظاهری، پایین نگه داشتن وزن ضامن سلامتیه.
خب، من اینجا میخوام از تجربیات خودم بگم. بحث من علمی آنچنانی (!) نیست. نمیدونم میخواهید چقدر وزن کم کنید. برای کم کردن وزن در ابعاد زیاد بهتره با دکتر تغذیه مشورت کنید. من بیشتر راهکارهایی برای کاهش وزن چند کیلو دم دستی رو بهتون میگم.
بریم سراغ اولین مساله:

 ـ چه بهتر که کم کردن وزن، همراه با ورزش باشه. نه ورزش آنچنانی. نیم ساعت پیاده روی در روز، انگیزه کاهش وزن رو در شما بیشتر میکنه. حالا اگه سراغ ورزشهای سنگین تری هم میرید که چه بهتر.
ولی اون پیاده روی روزانه رو ـ اگه تا الان انجام نمی دادین ـ اگه در ابتدای برنامه رژیمتون قرار بدین، بهتون قول میدن بدنتون زودتر جواب میده به کاهش وزن اضافه.
ـ حالا بریم سراغ خوردن. اصلا ما کی اضافه وزن پیدا می کنیم؟ هر وقت که کالری که دریافت می کنیم، بیشتر از کالری باشه که از دست میدیم، اینا تو بدن جمع میشن و تبدیل به چربی و اضافه وزن میشن. پس قدم اول اینه که غذاها و کالری هاشون رو بشناسیم.
خب، به نظر من، یه مدت زمانی برای خودتون در نظر بگیرید. مثل یک ماه یا چهل روز. در ابتدای زمان مشخص شده، خودتون رو وزن کنید. طریق صحیح وزن کردن رو که می دونید. باید صبح قبل از صبحانه و بعد از رفتن به دستشویی با حداقل لباس باشه. یادتون باشه در این مدت هر چقدر که خودتون رو وزن می کنید و کنترل می کنید، با همین شرایط باشه. با همون وزنه و همون مکان. سعی کنید بیشتر از یک بار در هفته این کار رو نکنید. چون دچار وسواس میشین.
حالا یه موضع مهم دیگه:
ما سه وعده غذایی داریم. این درست، ولی ما کلی هم میان وعده می خوریم در طی روز.
ـ چیزی که کمک میکنه به کاهش وزن، اینه که وعده های بیشتری بخوریم؛ اما با میزان کمتر. ریزه خوای چند حسن داره. اول اینکه بدن چندین بار مجبور میشه کالری ها رو بسوزونه در نتیجه هر چی تعداد دفعات خوردن ها بیشتر باشه، بهتره. دوم اینکه معده جمع میشه و یه دفعه یه دیس برنج توش تلنبار نمیشه.
البته البته البته اینم در نظر بگیرین که محتوای خوردن بسسسسسیار مهمه. اصلا اون تعیین کننده است.
خب، من در طول این چند سال که وزن و سایزم ثابت مونده، همیشه این کار رو میکنم که مثلا در طول روز چندین و چند بار خوراکی میخورم. اما با برنامه.
ـ در بین چیزهایی که می خورین، حتما شیر گذاشته بشه. یعنی یک لیوان شیر رو حتما بخورید. و یک لیوان ماست. کسانی که مشکل دارند با هر کدوم، اون یکی رو دو تا در روز بخورند. به فرض، کسانی هستند که نسبت به ماست حساس هستند یا مثلا میگرن یا سنگ کلیه دارند. اینا می تونند شیر رو جایگزین کنند.

نکته مهم: لبنیات باید کم چرب باشه. کلیسم لبنیات در چربی اون نیست. چربی فقط لبنیات رو خوشمزه و بدن ما رو چاق تر میکنه. همین. پس لبنیات رو کم چرب استفاده می کنیم. مساله دیگه اینکه هرافزودنی که به شیر اضافه میشه، به همون میزان، کلسیم شیر کمتر میشه. حتی ماده مفیدی مثل عسل. پس بهتره شیر خالی خورده بشه. مگه با یه دونه خرما. که بعدا میگم این دونه خرما به چه دردی می خوره.
خب، بریم سراغ جان کلام که کالری غذاهاست. جداولی در اینترنت هست که می تونید ازش استفاده کنید که معروفترینش جدول دکتر کرمانیه. اگه اون جدول رو ببینید، یه سری خوراکی ها، کالری کم یا حتی منفی دارند. کالری منفی چیه؟ بعضی از غذاها اینقدر کالری شون کمه که وقتی شما اونا رو می خورید، بدن باید از خودش هم کالری بسوزونه و به قول معروف یه چیزی هم دستی بده تا اون خوراکی هضم بشه. خب این غذاها برای کم کردن وزن عااااالی هستند.
کلا این رو در نظر داشته باشین زمانی که شروع به گرفتن رژیم در اون مدت زمان معین می کنید، یه سری مواد رو کلا کنار بگذارید. دور نوشابه و کیکها و شیرینی های خامه دار و بستنی و خامه و سس رو خط بکشین. اصلا وقتی پروسه کاهش وزن شروع میشه، همین کنار گذاشتن این مواد کلی باعث کاهش وزن میشه. به خصوص در ابتدای رژیم.
خب، یه سری مواد باید حذف بشه. تو همون جدول کالری هم می تونید ببینید که مواد غذایی پر چرب کدومند. مثلا سیب زمینی سرخ شده، یا یه بشقاب چلوخورشت چرب و چیلی، قطعا وزن رو بالا می بره. چون میزان کالریش خیلی زیاده و بعدش شما باید خییییییلی فعالیت کنید تو اون کالری رو بسوزونید که عملا غیرممکنه.
پس کلا بهتره کم بخورید، کالری کمتری دریافت کنید، و از اون بهتر اینه که کالری بیشتری از دست بدید! همین میشه رمز کاهش وزن.
مشکلی که زمان رژیم با اون دست به گریبانیم، گرسنگی است. گاهی میریم دکتر تغذیه و بهمون میگه امشب یه فیله مرغ کبابی بخور، اونم با یه کف دست نون! خب این، کیو سیر میکنه؟
راه حل اینجاست که قبل ازاینکه این غذای اشک آور رو بخوریم، سالاد بخوریم. یادتونه در مورد مواد غذایی صحبت کردیم که کالری منفی دارند؟ الان بهتون میگم اونا کدومها هستند: سبزیجات و میوه ها! مثلا کلم، کاهو، گوجه فرنگی، خیار، کرفس، گریپ فروت همگی جز مواد غذایی با کالری منفی هستند.
در دوران رژیم غذایی، خوردن سالاد بسیار مهمه. به چند دلیل:
یبوست حاصل از کم خوردن رو کنترل می کنه و اجازه نمیده یبوست داشته باشید.
ویتامین های مورد نیاز رو به بدن می رسونه.
از همه مهمتر اینکه شما سیر میشین، بدون اینکه کالری زیادی به بدنتون رسیده باشه. هر وعده بعد از خوردن سالاد، می تونید اون مرغ آبپز یا گوشت کبابی رو میل کنید. سالاد رو بعد از غذا نخورید که تو معده تلنبار میشه!
و قطعا حتما می دونید که سالادها باید بدون سس خورده بشه. شما با انواع کلم و گل کلم و کاهو و هویج و گوجه و خیار هر شب می تونید یه سالاد متنوع درست کنید و حالتون هم بهم نخوره.
مطمئن باشید لذت کم کردن سایز، از خوردن یه سالاد پر سس، بیشتره.
سالاد رو می تونید با انواع سرکه سیب، لیموی تازه، آبغوره و البته کم نمک مصرف کنید. چون خود نمک باعث افزایش وزن میشه.
در دوران رژیم دنبال خوردن زیاد نباشید. عادت کنید کم بخورید و با خوراکی های سالم (میوه و سبزیجات و شیر) سیر بشین.
بزرگترین دستاورد یک رژیم غذایی خوب، ترک پرخوری و عادت به کم خوردن و مفید خوردنه.
ما ایرانیا خوردن، برامون لذته. همه دور همی، فقط دنبال خوردن کباب و تخمه و بستنی و این چیزها هستیم. دور همی خیلی خوبه. ولی اگه یه نفس، چهار ساعت فقط بخوریم، لذت خیلی چیزها رو از خودمون دریغ کرده ایم. پس بهتره به خوب و سالم و کم خوردن، عادت کنیم.
معرفی چند ماده غذایی که کاهش وزن رو آسون می کنند:
تخم شربتی خیلی مفیده. حتما در طول رژیم روزی یک قاشق چایخوری تخم شربتی بخوریم. هم جذب کلسیم رو راحت می کنه، هم باعث سیری میشه. به خصوص قبل از وعده های غذایی خورده بشه.
در سالادها حتما تخم کتان استفاده کنید. هم ایمنی بدن رو بالا می بره هم در حس سیر شدن بسیار کمک می کنه.
هفته ای دو بار حتما در سالادتون روغن زیتون بریزید. خود روغن زیتون باعث چاقی میشه. پس فقط هفته ای دو بار میل کنید.
آب خییییییییلی مهمه. در طول روز دیگه کمتر از شش لیوان آب مصرف نکنید. خودتون رو گول نزنید که از صبح سه لیوان چای خورده ام! آب یه چیز دیگه است. پس به آب زیاد عادت کنید. هم کمکتون میکنه وزن رو سریعتر کم کنید، هم به دفع سموم بدن کمک می کنه، هم باعث میشه یبوست نداشته باشید. اگه تو آب چند قطره لیموی تازه بچکونید که دیگه نور علی نوره. طعم آب رو بهتر میکنه، به بدن ویتامین سی هم می رسونه. خود لیمو هم چربی سوزه.
در رژیمها، نمیخوایم خودمون رو با نخوردن بکشیم. بلکه میخوایم سالمتر باشیم. پس هرچی حذف میشه، باید بهترش جایگزین بشه.
از چوب دارچین غافل نشین و شما که دارین چای می خورین و قطعا قند رو حذف کرده این، پس خوردتون رو در طول روز حداقل به یکی دو فنجون چای دارچین مهمون کنید.
نانی هم که استفاده می کنید حتما نان سبوس دار کامل باشه. مثل سنگک. برنج رو که حذف یا کم می کنید، نشینید سه خروار نون بخورید! اونم کالری خودش رو داره و چاقتون می کنه.
کم بخوریم، همیشه بخوریم، سلامت باشیم!
باز هم مطالب دیگه ای در مورد کاهش وزن و سایز داریم که در پست های بعدی براتون می نویسم.

موضوعات مرتبط

Top