دوراه حل برای بنزین و پیاز: بنزین سهمیه بندی یا گران شود!!دوماه صبرکنیدپیازامسال مرداد ماه به بازار میاید؟؟؟!! میاید

 

وزیر جهاد کشاورزی بخشی از علت گرانی پیاز را وجود بازار سیاه و کاهش اندک تولید عنوان و پیش بینی کرد با ورود پیاز مناطق معتدل و سرد کشور در ماه های مرداد و شهریور وضعیت بازار پیاز بهبود یابد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘محمود حجتی’ روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره عرضه پیاز تولید داخل به قیمت ۴۸ هزارریال، افزود: اکنون پیاز تابستانه به دلیل عرضه دیرهنگام برخی مناطق با مشکل مواجه شده است.
وی یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی را عادت کردن مردم به تازه خوری محصولات کشاورزی عنوان کرد و اظهارداشت: در بخش کشاورزی گاهی اوقات به خاطر سرمای زودرس یا گرما ممکن است محصول یک منطقه ۱۰ روز زودتر یا دیرتر وارد بازار شود که این فاصله زمانی می تواند تنظیم بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
وزیرجهادکشاورزی گفت: این درحالیست که پیاز، خیار و گوجه فرنگی در اکثر مناطق کشور تولید و هرماه محصولات یک منطقه به بازار عرضه می شود.
به گفته وی، البته با سوق دادن کشت محصول خیار و گوجه فرنگی در گلخانه ها این محصولات به شکل چهارفصل در اختیار مردم قرار می گیرد ، اما هنوز بخشی از گوجه فرنگی تازه خوری در عرصه های طبیعی تولید می شود که این وضعیت اقلیمی در مواقعی تنش هایی را ایجاد می کند.
وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم درباره سود کلانی که با افزایش قیمت مقطعی محصولات مختلف کشاورزی برای برخی حاصل می شود، گفت: با افزایش مقطعی برخی محصولات کشاورزی به طور عمده سود کلان به جیب دلالان می رود. ابزار برخورد با افراد سودجو در دست وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه باید این مهم توسط دستگاه های متولی همچون سازمان تعزیرات کشور، سازمان بازرسی کشور و همچنین سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیگیری شود.
حجتی درباره پرداخت نشدن خسارت خشکسالی سال گذشته به کشاورزان گفت: آن دسته از کشاورزانی که دارای بیمه محصولات کشاورزی هستند مشکلی برای دریافت خسارت های خود ندارند و ممکن است منابع مالی به خاطر تخصیص ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا خزانه داری کل کشور با تاخیر مواجه شود، اما به طور حتم پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: کشاورزانی که بیمه ندارند باید منابع مالی خسارت هایشان از ستاد حواث غیرمترقبه دنبال شود که این موضوع نیز گردش کار خود را دارد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال (۱۰ هزار میلیارد تومان) خسارت به بخش کشاورزی وارد شد، در صورتی که منابع دولت کشش این حجم پرداختی را ندارد ، بنابراین بخشی از خسارت ها در ستاد حوادث استان ها زیر نظر استانداران بررسی و به وزارت کشور منعکس می شود.
حجتی افزود: هر مبلغ از خسارت ها که در دولت به تصویب برسد به تدریج تخصیص می یابد.
وی درباره پیشنهاد حضور ایشان در شهرداری تهران افزود: برخی دوستان اینجانب را در شهرداری تهران مطرح کرده اند اما آنچه مسلم است اکنون وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم هستم و کارمند رئیس جمهوری اما این که در دولت دوازدهم در چه دستگاهی فعالیت داشته باشم به نظر ریاست جمهوری دولت دوازدهم برمی گردد.
به گزارش ایرنا، در یک تا دو ماه گذشته تاکنون قیمت پیاز بین ۲۰ تا ۳۲ هزارریال در میدان میوه و تره بار و با قیمت هایی بالای ۴۵ هزار ریال در بازار خرده فروشی عرضه می شود.
بارش باران و برف در اواخر زمستان سال گذشته خسارت های چند صد میلیارد ریالی به مزارع کشاورزی اکثر نقاط کشور به ویژه مناطق جنوبی و شرقی وارد کرد.
به گفته حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی طی یک ماه گذشته ، بارندگی و سیل سال گذشته به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در سطح عرضه هستیم.
اصغری میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود ۴۰ تن اعلام کرد و افزود: اصفهان با ۳۳۷ هزارتن، جنوب کرمان با ۳۰۰ هزارتن، هرمزگان با ۲۷۰ هزارتن، زنجان با ۱۸۵ هزارتن، خوزستان با ۱۶۲ هزارتن و آذربایجان شرقی با ۱۳۰ هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
براساس آمار ماه گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، سایز پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین ۷ تا ۱۲ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

 

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مطرح کرد

پیشنهاد جدی “گرانی بنزین” یا “بازگشت سهمیه‌بندی” به دولت و مجلس

شناسه خبر: ۱۴۶۹۹۳۲ سرویس: اقتصادی

منصور ریاحی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش نگران کننده مصرف بنزین در کشور گفت: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ریاحی گفت: میزان مصرف بنزین در فروردین ۹۶ در مقایسه با فروردین پارسال هشت درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۸٫۶ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف ۴٫۷ درصد بود اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲٫۶ درصد رشد را نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه ۸۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر است.
ریاحی تأکید کرد: هم اکنون برای تأمین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعاً این روند تا حدی می تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تأمین این مقدار بنزین استفاده می کنیم.
وی گفت: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند و ما بعنوان مجری تنها اجراکننده سیاست ها هستیم.
ریاحی اضافه کرد: با اینکه اکنون پاسخگوی نیازهای کشور هستیم اما چنانچه مورد خاصی پیش بیاید مدیریت کلان کشور در این زمینه باید تصمیم گیری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ هاست و این موضوع کار کارشناسی می خواهد.
ریاحی درباره دلایل افزایش مصرف بنزین افزود: دلایل متعددی درباره افزایش مصرف داریم که یکی از اصلی ترین آنها افزایش تولید خودرو است.

وی ادامه داد: در سال گذشته چیزی حدود ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۳۸ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: در تولید موتورسیکلت هم سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ با رشدی حدود ۶۳ درصد روبرو بودیم و از ۴۵۳ هزار به ۷۳۷ هزار دستگاه موتورسیکلت افزایش یافت.
ریاحی همچنین به افزایش واردات خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ واردات خودرو حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.
وی یکی دیگر از دلایل بالا بودن مصرف سوخت را بالا بودن عمر بخشی از خودروها دانست و گفت: این خودروها علاوه بر مصرف زیاد بنزین آلایندگی زیادی نیز تولید می کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی افزود: البته قیمت بنزین دو سال است که ثابت مانده و ارزانی بنزین باعث شده است به نوعی شاهد افزایش بی رویه مصرف بنزین باشیم.

موضوعات مرتبط

Top